Solunum Yetmezliği

Solunum sisteminin kandaki oksijen ve karbondioksit değişimini sağlayamaması durumu solunum yetmezliği olarak adlandırılır. Kanda yeterli oksijenin bulunmaması ve / veya kanda gereğinden fazla karbondioksit birikimi ile karakterize bu hastalık birçok farklı nedenle ortaya çıkabilir. Akut veya kronik olarak gözlenen solunum yetmezliği acil tedavi gerektirebilen sağlık sorunları arasında da yer alır.

Solunum Yetmezliği Belirtileri Nelerdir?

Solunum yetmezliği belirtileri kandaki oksijen ve karbondioksit oranına göre değişebilir. Kandaki oksijen oranının azalması nefes darlığı ve solunum güçlüğü gibi semptomlara yol açar. Aynı zamanda ciltte, dudaklarda ve tırnaklarda renk değişimi meydana gelir.

Kandaki karbondioksit miktarındaki artışa bağlı olarak oluşan solunum yetmezliğinde ise bilinç karışıklığı ve hızlı nefes alıp verme ihtiyacı gibi şikayetler yaşanır. Bazı hastalarda tüm bu belirtilere ek olarak kalp atışlarında düzensizlik ve uyku hali gözlenebilir. Bu belirtiler kalbe ve beyne yeterince oksijen ulaşmadığına işaret eder.

Solunum yetmezliği şiddetli baş ağrısı, kas seğirmeleri, bayılma, panik atak, öksürük, hırıltılı konuşma gibi belirtilere de yol açabilir.

Solunum Yetmezliği Nedenleri Nelerdir?

Solunum sistemini etkileyen problemler solunum yetmezliği oluşumuna neden olabilir. Solunumda görev alan kasları, sinirleri, kemikleri ve dokuları etkileyen sağlık sorunları doğrudan akciğerlerin fonksiyonlarına da zarar verebilir. Solunum yetmezliği nedenleri şu şekilde sıralanabilir:

• Kistik fibroz, KOAH, zatürre ve pulmoner emboli gibi akciğer hastalıkları
  • ALS, omurilik yaralanmaları, felç ve kas distrofisi gibi solunumu kontrol eden sinir ve kasları etkileyen hastalıklar
  • Omurgayı etkileyerek solunumu zorlaştıran skolyoz gibi hastalıklar
  • Göğüs bölgesine alınan, akciğerlerin çevresindeki dokuları ya da kaburgaları etkileyen travmalar
  • Aşırı alkol tüketimi
  • Sigara kullanımı, soba zehirlenmesi ve kimyasal madde solunması

Solunum yetmezliği belirtileri ile göğüs hastalıklarına başvuran hastaların yaşadıkları sağlık sorunlarının nedenlerinin tespit edilmesi doğru bir tedavi planlaması yapılabilmesi için kritik öneme sahiptir. Bu nedenle hastalığın teşhisi sırasında birçok tetkik yöntemine eş zamanlı başvurulabilir.

Solunum Yetmezliği Teşhisi ve Solunum Yetmezliği Tedavisi

Solunum yetmezliği belirtileri yaşayan hastaların öncelikle şikayetlerinin başlangıç zamanı, hangi zamanlarda görüldüğü veya ne kadardır devam ettiği gibi önemli bilgiler edinilir. Daha sonra akciğerler ve kalp dinlenerek cilt bölgelerinde renk değişimi olup olmadığına bakılır. Teşhisi kesinleştirmek için nabız oksimetresi adı verilen küçük bir sensör ile kandaki oksijen miktarına bakılır. Arter kan gazı testi, kan tetkiki, akciğer grafisi, bilgisayarlı tomografi ve solunum fonksiyon testleri de solunum yetmezliğine neden olabilecek sağlık sorunlarının belirlenmesi için devreye sokulabilir.

Solunum yetmezliği tedavisi kişinin genel sağlık durumuna ve solunum yetmezliği yaşama nedenine bağlı olarak planlanır. Hava yolu tıkanıklığını azaltacak ilaçlar, oksijen tedavisi, mekanik veya non invaziv ventilasyon ve pulmoner rehabilitasyon gibi tedavi seçenekleri değerlendirilebilir.

“Solunum yetmezliği tedavisinde hastalığın kronik mi akut mu olduğu da dikkat alınır. Bu sorunla karşılaşan kişilerin sigarayı en kısa sürede bırakması ve hastalık kronikleşmişse solunum sağlığını iyileştirecek hayat tarzı değişikliklerini yapması gerekir. Solunum yetmezliği ile yaşamak hastalarda anksiyete, depresyon, stres ve korku gibi psikolojik yansımalara neden olabileceği için psikolojik destek alınması da önerilebilir.”