Uyku Apnesi ile Başa Çıkmanın Yolları

Uyku sırasında solunumun sık sık kesilerek kandaki oksijen miktarının azalmasına neden olan uyku apnesi oldukça tehlikeli bir uyku bozukluğudur. Uyku apnesi olan kişiler gece boyunca kaliteli uyku uyuyamadıkları için gün içerisinde uyuklama, yorgunluk, halsizlik, öfke, dikkat eksikliği ve verim kaybı gibi şikayetler yaşamanın yanı sıra çok ciddi sağlık sorunları ile de karşılaşabilirler.

Uyku apnesi tedavisi kapsamında hastalığın seyri doğrultusunda farklı tedavi yöntemleri uygulanabilir; kimi zaman üst solunum yolu cerrahileri ile uyku apnesi iyileşebilirken kimi zaman CPAP tedavisi gerekli olabilir. Her ne kadar kombine tedavi yöntemleri ile hastaların hayat kaliteleri arttırılmaya çalışılsa da hastaların bireysel olarak gösterdikleri çaba da tedavinin başarısı için çok önemlidir.

Uyku apnesi tedavisinin başarı oranını yükseltmek ve hayat kalitesini arttırmak adına yapılması gerekenleri şu şekilde sıralayabilirim:

1. Kilo Kontrolü Sağlanmalıdır

Uyku apnesi görülme sıklığı fazla kilolu ve boynu geniş kişilerde artar. Obezite hastalığı olan kişilerde boğaz ve çevresinde fazla yağ dokusu bulunduğu için hava yollarının tıkanma riski yükselir. Uyku apnesi olan kişilerde kilo problemi varsa mutlaka kilo verilmesi ve kilo kontrolünün sağlanması gerekir. Kilo verildiğinde boğaz ve çevresindeki yağlar azaldığı için uyku sırasında hava yollarının tıkanma riski düşer. Yapılan bilimsel araştırmalar da kilo kontrolü sağlayan kişilerin uyku apnesi şikayetlerinin gerilediğini ve hafif derecede uyku apnesi sorununun kilo kontrolü sağlandığı sürece ortadan kalktığını göstermektedir.

1. Uyku Pozisyonuna Dikkat!

Uyku apnesi şikayetlerinin azaltılması ve uyku kalitesinin arttırılması adına yapılan küçük değişiklikler büyük farklılıklar yaratabilir. 2006 yılında gerçekleştirilen bir araştırma sonucunda uyku apnesi ve uyku pozisyonu arasındaki bağlantı hakkında önemli veriler elde edilmiştir. Pozisyonel uyku apnesi denilen hasta sadece sırt üstü pozisyonda uyurken görülen uyku apnesinde hastaya yan yatması önerilir, uyurken sırt üstü yatmasını önlemek için sırtına pinpon topu ya da benzer materyaller bağlayarak yan yatması sağlanır.

1. Hava Nemlendiricisi Kullanılabilir

İç ortam havası gereğinden kuru olduğunda solunum yolları tahriş olabilir. Havayı nemlendiren cihazları yatak odasına koymak hava yollarını açabilir ve tıkanıklığı azaltıp daha rahat nefes almayı sağlayabilir. Ek fayda sağlamak için nemlendiriciye okaliptüs yağı da eklenebilir, böylece daha rahat uyunabilir.

1. Alkolden ve Sigaran Uzak Durun

Sağlıklı yaşam alışkanlıkları benimsemek hem genel sağlığı iyileştirmek hem de daha iyi uyumak adına tercihten çok gereklilik olarak düşünülmelidir. Alkol tüketimi ve bazı uyku hapları boğaz kaslarını gevşettiği için uyku esnasında hava yollarının tıkanmasını kolaylaştırır. Aynı şekilde sigara da hava yollarının şişmesine ve iltihaplanıp uyku apnesi semptomlarının şiddetlenmesine neden olur.

“2012 yılında gerçekleştirilen bir çalışmanın sonuçlarında sigara kullanımı uyku apnesi için önemli bir risk faktörü olarak tanımlanmıştır. Uyku apnesi hastalığı olan kişilerin mutlaka sigarayı bırakmaları gerekir.”

Yazımda belirttiğim gibi uyku apnesi hastalığının tedavisinin başarısını arttırmak için kişilerin sağlıklı seçimler yapması gerekir. Kilo vermek, alkolü ve sigarayı bırakmak uyku apneli hastaların öncelik vermesi gereken yaşam tarzı değişiklikleridir. Yalnızca yaşam tarzında değişiklik yapılması da uyku apnesi tedavisi için yeterli değildir, mutlaka göğüs hastalıkları uzmanlarından destek alınmalı ve tıbbi tedaviler değerlendirilmelidir.

Sorry, the comment form is closed at this time.